صفحه اصلی|اخبار و رویدادها|اخبار|دیدار و رایزنی ریاست اتاق مشترک ایران و ترکیه با رایزن جدید بازرگانی سفارت ترکیه

دیدار و رایزنی ریاست اتاق مشترک ایران و ترکیه با رایزن جدید بازرگانی سفارت ترکیه

جلسه ای با حضور جناب آقای Güner Gençer، رایزن محترم بازرگانی سفارت ترکیه در تهران و ریاست اتاق مشترک ایران و ترکیه به منظور رایزنی و تبادل دیدگاه‌های دو طرف دیدار و گفتگو در محل اتاق ایران و ترکیه برگزار گردید.

این دیدار و گفتگو، در تاریخ ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰در اتاق مشترک بازرگانی با حضور جناب آقای Güner Gençer، رایزن محترم بازرگانی سفارت ترکیه در تهران و ریاست اتاق مشترک ایران و ترکیه برگزار شد.
در این جلسه خلاصه‌ای از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های هر دو نهاد جهت انجام همکاری‌های مشترک به‌منظور تسهیل و افزایش تبادلات تجاری ایران و ترکیه مطرح و بررسی گردید.
رایزن محترم بازرگانی ترکیه در ایران، جناب آقای Güner Gençer خاطرنشان نمودند در حالی که فرصت‌های زیادی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور ترکیه و ایران در سال‌های گذشته وجود داشت، اما با این وجود، تحریم‌های ناعادلانه این شانس را از دو کشور گرفت و هم‌اکنون سطح مناسبات اقتصادی دو کشور در وضعیت مطلوب نیست. برای جبران این تأثیرات منفی، نیازمند اجرای راه‌حل‌های ابتکاری بین مقامات هر دو کشور می‌باشیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه نیز با تاکید بر گسترش همکاریهای اقتصادی فیمابین دو کشور اظهار کردند: یکی از سیاست‌های اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب توجه ویژه به بخش صادرات است که در این زمینه باید فضایی سالم و بانشاط در اقتصاد داخل کشور ایجاد شود .

در این جلسه، ضمن تشریح آخرین وضعیت تبادلات تجاری ایران و ترکیه، مهرداد سعادت با اشاره به موانع ایجاد‌شده برای تجارت در پی شیوع ویروس کرونا از ابتدای اسفندماه سال ۱۳۹۸، این امر را چالشی بزرگ برای تجارت ایران و ترکیه عنوان کرد که حجم تجارت دو کشور را کاهش داده است.ایشان در همین زمینه بر ضرورت عزمی جدی از سوی فعالان بخش‌های مختلف اقتصادی دو کشور برای ازسرگیری و توسعه فعالیت‌ها تأکید نموده و در ادامه افزودند اعمال محدودیت‌ها و دستورالعمل‌هایی که معطلی و توقف‌های یک‌ماهه کامیون‌های ایرانی در مرز ایران و ترکیه را برای ترانزیت کالا در پی داشته، منجر به هزینه‌های هنگفت و خسارت به صادرکنندگان ایرانی شده است.اصلاح پروسه بازرسی‌های گمرکی کالاهای ترانزیتی، رسیدگی و پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی و شرکت‌های ایرانی در ترکیه، توسعه روند تعاملات و همکاری‌های اتاق‌های بازرگانی و لزوم ترویج اخلاق تجارت میان دو کشور، از دیگر موضوعاتی بود که رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه مطرح و خواستار حل مسائل موجود شد و درعین‌حال زمینه‌های مساعد بازار ایران برای ورود شرکت‌های سرمایه‌گذار ترکیه را تشریح کرد.

Go to Top